söndag 15 april 2012

Macarons

Jaha. Då har jag gjort precis som resten av världen.
Jag har gjort macarons.

För att vara första gången så blev jag ganska nöjd faktiskt. Jag vispade nog marängen för hårt eftersom att den inte slätade till sig efter spritsningen. Och så använde jag mig av en hallon- och vitchoklad fyllning men smeten rann ut väldigt mycket då jag satte ihop marängen. (Jag var kanske alldeles för ivirg och lät inte fyllningen stelna ordentligt) Det är nog bättre om man använder sig av någon slags smörkräm. ( Det får jag prova nästa gång:)

Det finns två varianter av macaronrecept; ett, där man vispar ner en het sockerlag i äggvitan och gör en så kallad "italiensk maräng", och ett där man använder helt vanlig maräng. Jag provade det sistnämda receptet och min dotter tyckte att det var väldigt gott.




Recept:(ca 25 dubbla macarons)
100 g skållade mandlar
110 g äggvita som stått en dag i rumstemperatur
200 g florsocker
4-5 matskedar strösocker
Pastafärg eller karamellfärg

Finmal mandeln, antingen i mixer eller i mandelkvarn. (Jag mal i mixer.)
Sikta genom en finmaskig sil för att få bort större bitar.
Blanda sedan ner florsockret i mandeln.

Vispa äggvitan i en stor skål. Först i fart och öka sedan. När den börjar skumma häller du i en matsked socker i taget och vispar tills det blir en tjock och glansig maräng.
Blanda sedan försiktigt ner mandelblandningen i marängen med en slickepott och ha i pasta/karamellfärgen.

Fyll smeten i en spritspåse med rund tyll och spritsa sedan ut små klickar (5 kronor) på en plåt med bakplåtspapper.

Låt vila i 30-60 minuter så att det bildas ett "skinn" på ytan.

Värm ugnen till 150 grader och grädda (mitten) i 10-15 min.
Dra av papperet från plåten och låt kakorna svalna.
Fyll dem sedan med valfri fyllning!










  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar