fredag 27 april 2012

Bagels med bakpulver

Jag provade på bagels ikväll. De blev kanske inte så snygga för jag penslade inte med ägg. De ser därmed väldigt torra ut, men det var dom verkligen inte! (Kanhända att de är det i morgon dock) Det var väldans gott kan jag säga!
Och så blir ju nästan inget perfekt första gången, men nästa gång penslar jag nog med ägg för att få till den fina ytan.

Ursprungsreceptet har jag ändrat lite i och som smaksättning har jag tagit lite riven ost på toppen. Men man kan ju använda vad man vill:)



Bagels ca 6 st

6 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 dl mjölk
1 ägg
+ 1 ägg till pensling

Till kokningen:
Vatten
2 tsk salt per liter vatten

Blanda mjöl och bakpulver i en skål.
Tillsätt de andra ingredienserna och arbeta hastigt ihop till en fast deg.
Dela degen i 6 bitar och rulla dem till fingertjocka längder. Forma dem till en ring och tryck ihop ändarna. (Tryck ihop ordentligt annars lossnar ändarna när de kokar)
Koka upp vatten och salt.
Lägg i ringarna, ett par åt gången, och koka i ca 2 minuter.
Lägg dem på bakplåtspapper och grädda i ugnen 250 grader tills de blivit fint gyllenbruna, ca 10-15 minuter.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar