måndag 25 juni 2012

Red Velvet Rose cake

Jag har alltid velat prova en Red velvet tårta men har inte haft tillfälle att baka en. Men idag!
Svägerskan kom förbi idag med kusin Philip så då smackade jag ihop en i morse.

Själva kakan heter Red Velvet.
Frostingen heter Whipped cream cheese frosting.
Och frostingtekniken kallas för Rose.

Dock hade jag bara en liten rostyll, så det fick bli små rosor och det tog ett par försök innan jag fick in snittsen.

Som lager mellan bottnarna använde jag mig av ett lager hallon för att mäta upp det söta i frostingen och ett lager med frosting ovanpå hallonen.



Red Velvet botten
Ugnsvärme:175 grader

80 g rumstempererat smör
3 dl socker
2/3 msk vinäger (ex vitvin eller äppelcider)
1 2/3 dl mjölk
2 ägg
45 ml röd hushållsfärg (el 2 msk röd pastafärg)
1,5 msk kakao
0,5 tsk vaniljpulver
3 3/4 dl mjöl
2/3 tsk salt

2/3 tsk vinäger (ex vitvin eller äppelcider)
2/3 tsk bikarbonat

Gör så här
Häll mjölken i ett glas och rör ner 2/3 msk vinäger. Låt blandningen stå i 10min.
Vispa smör och socker till en mjuk fluffig kräm.
Tillsätt ett ägg i taget och vispa en stund mellan varje ägg.
Blanda kakao, karamell/pastafärg och vaniljpulver i en skål. Häll sedan lite i taget i äggsmeten och vispa noga. Tillsätt mjölkblandningen samt mjölet och saltet. Rör tills allt blandats.
Blanda vinägern och bikarbonaten i en liten skål och tillsätt detta i smeten. Blanda till en jämn smet.
Smörj en form på ca 24 cm och grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 40 min. Låt svalna något innan du tar den ur formen.
(Jag gräddade i långpanna och skar ut till mindre bottnar och det funkade fint.)


Whipped cream cheese frosting
300 gr cream cheese (ex Philadelphia)
3 dl grädde
1 knivsudd bakpulver
0,5 – 1 tsk vaniljpulver
2 dl florsocker
Gör så här
Vispa grädden och bakpulvret hårt i en skål.
Blanda cream cheese, florsocker och vaniljpulver i en annan skål med en sked.
Blanda sedan ihop de två skålarna och vispa på låg hastighettills allt är blandat och den är fluffig
Blir den lite för lös kan du ställa in den i kylskålet en stund så att den kyls ner.


Notis: Min frosting blev aldrig riktigt så fast som jag ville ha det. Därför blandade jag i ca 1 msk marzanpulver för att denm skulle bli mer fast. Marzansmaken kändes inte, så detta kan vara ett tips.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar