tisdag 5 juni 2012

Kladdkaka

Jag älskar choklad. Jag skulle kunna äta upp en hel kladdkaka själv. Ibland kan jag få horn i pannan när jag upptäckt att någon (oftast min man) tagit sista biten.

Jag använder mig alltid av nedstående recept. Ursprungsreceptet innehöll mer socker, men jag har dragit av lite, annars blir det för sött.
Men det här älskar jag.
Och det blir perfekt med glasscreme och blåbär/hallon till.



ugnsvärme: 175 grader

150 g smör
2.5 dl socker
1 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
 (eller 0.5 tsk vaniljpulver)
2 ägg
2 dl vetemjöl

Smält smöret.
Rör ner socker, kakao och vaniljsocker.
Vispa ner ett ägg i taget.
Rör sedan ner vetemjöl i smeten.

Smörj och bröa en form, ca 20 cm.
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 20 min.

Svalna och mumsa:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar