måndag 3 september 2012

Frasiga våfflor

Ibland händer det att vi mumsar våfflor.
Tidigare har jag använt mig av ett recept som innehåller väldigt massa grädde, men kände nu att jag skulle prova något annat.
Varifrån receptet kommer ifrån vet jag inte. Jag fick nämligen mitt våffeljärn av "svärfar" Hasse och svärmor Ann för mångfa år sedan och de hade skrivit ut en massa recept också.

Dessa är nog de godaste jag ätit ! ^_^


 
Ca 10 apgoda våfflor
 
100 g smör
4 dl vetemjöl
0.5 msk bakpulver
1 tsk salt
4 dl mjölk
 
Gör så här:
Smält smöret och låt svalna.
Blanda mjöl, bakpulver, salt och mjölk till en slät smet.
Tillsätt det avsvalnande smöret.
 
Hetta upp våffeljärnet.
Pensla första laggen med lite smör.
Lägg på ca 3/4 dl smet och grädda.
 
 
Tips: Lägg inte våfflorna på hög på en tallrik. Då tappar de sin frasighet.
Lägg dem istället på en plåt eller galler, en och en.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar