onsdag 8 augusti 2012

Päronmousse utan gelatin

När jag gjorde min sons tårta så gjorde jag ju först en helt annan fyllning.
Päronmousse.
Men jag är inte någon större fan av gelatin och originalreceptet innehöll just det. Därför gjorde jag efter eget bevåg och det blev faktiskt hyffsat bra.  Visst smakade det lite päron, men smaken hade kanske blivit starkare om jag använt mig av päronkräm eller (ännu hellre) päronessens. (Det ska jag köpa hem till nästa gång:)
Det finns säkert ett liknande recept som detta, för inte kan ju jag vara den enda som prövat sig fram för att skippa gelatinet:)



Päronmousse till ett lager fyllning, diameter ca 20 cm

1 burk päronpuré (finns på barnmatshyllan)
1-2 msk koncentrard päronsaft (smaksak)
ca 1 msk socker (mindre om du vill ha den mindre söt! Smaka av)
3dl grädde
marzanpulver
ev några droppar grön karamellfärg eller pastafärg

Gör så här:
Lägg päronpurén, saft och socker i en kastrull och värm på svag värme tills sockret smält.
Låt svalna och bli helt kall!

Vispa grädden och vänd ner puréblandningen.
Vispa i lite marzanpulver (börja med 0.5 msk!) och vänta en stund för att se hur stabbigt det blir.
Är moussen för lös, tillsätt lite mer!

Blanda ev ner lite grön karamellfärg eller pastafärg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar