torsdag 2 augusti 2012

Chokladsnittar

chokladsnittar var något som alltid fanns på kalasbordet när jag växte upp. Och så är det även i min lilla familj jag startat upp med min man.
Ja, det är väl mest jag som styr och ställer när det gäller bakningen, så maken har egentligen ingen talan:)


Chokladsnittar
Ugnsvärme 175 grader

200 g smör rumstemp.
2.5 dl socker
2 msk vaniljsocker
4 msk kakao
3.5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

pensling och garnering:
1 ägg
pärlsocker eller strössel

Gör så här
Rör matfett, socker ochvaniljsocker pösigt.
Tillsätt kakao, bakpulver och mjöl och arbeta ihop till en deg.
(Den kommer vara lite kladdig och grynig)

Rulla ut till 6 stycken fingerlånga längder och lägg på bakplåtspapper.
Platta till lite med fingrarna, pensla med ägg och strö över pärlsocker eller strössel.

Grädd i mitten av ugnen i ca 15 minuter. Skär dem i sneda bitar medan de ännu är varma.
Låt dem kallna på plåten.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar