söndag 28 oktober 2012

Brownie med cheesecake och bär

När nya numret av tidningen "journalchocolat" damp ner i golvet från brevinkastet, var jag över den som en hök och dregglade genast igenom den.
Där fanns ett recept på en brownie, som jag bakade häromdagen med barnen.
Ack så gott.
Ack, ack, ack så förbenat gott!




Ugnsvärme: 175 grader

Browniebotten:
225 g smör
4 ägg
4 dl socker
1.5 dl vetemjöl
1/4 tsk salt
2 dl kakao
2 tsk vaniljpulver

Cheesecake:
225 g philadelphiaost
0.5 dl socker
1 ägg
3 msk vetemjöl

ca 100 g bär
(Jag valde blåbär. Det är få saker som slår blåbär och choklad, tycker jag)

Gör så här:
Browniebotten:
Smörj en form (23*33 cm).
Smält smöret och låt svalna lite.
Vispa ägg och socker ljust och poröst.
Blanda de torra ingredienserna i en annan skål.
Tillsätt smöret i äggblandningen och vispa till en jämn smet.
Tillsätt de torra ingredienserna och vispa samman till smeten är slät.

Cheesecake:
Vispa allt till en slät smet.

Ihopsättning:
Häll 3/4 av browniesmeten i formen.
Häll sedan på cheesecakesmeten.
Ringla över den sista browniesmeten ovanpå. Använd sedan en gaffel och dra igenom smeten för att få en tigrerad effekt.
Strö över bären.

Grädda på nedersta falsen i ca 45 min.
Låt kallna helt innan du skär upp.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar