onsdag 13 mars 2013

Marängsmörkräm

Alldeles nyligen, för si sådär 3 tårtor sedan, gjorde jag min första smörkräm. Och varför har jag inte provat det tidigare?! Så gott, så smidig och lätthanterlig! Visst tar den lite tid att göra, men det är den helt klart värd.

Detta är min favorit just nu:)

Marängsmörkräm
Täcker en tårta på ca 24 cm

2 äggvitor
200 g smör
saft från 1/2 citron
1 3/4 dl socker
2-3 tsk vaniljsocker
1-2 dl florsocker

Låt smöret stå framme i rumstemperatur tills det blivit riktigt mjukt.

Blanda citronsaft, äggvitor och socker över vattenbad. Vispa till det blivit en hård maräng som inte rör sig om man vänder skålen upp och ner. Detta moment tar ca 7 min.
Ta sedan bort skålen från vattenbadet och fortsätt vispa i ca 10 min tills marängen svalnat.
Tillsätt lite smör åt gången och vispa slät. När detta är gjort, tillsätt vaniljsocker och florsocker efter smak :)

Spackla sedan din tårta!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar