torsdag 3 januari 2013

Vaniljpannacotta (utan gelatin) och passionsfruksås

Som sagt är jag inte så förjust i gelatin och funderade länge på hur jag ska kunna skippa gelatinet i Pannacotta.
När jag sedan skulle hälla i gelésockret i grädden ser jag att det faktiskt finns ett recept på sockerpaketets baksida, nästan likadant som "mitt".

Passionsfruktsåsen passade fint till Pannacottan. Surt möter sött, men samtidigt kan jag inte säga att Pannacotta var en WOWfaktor. Det var ändå lite för sött för min smak.

(Och så får ni ursäkta den väldigt dåliga mobilbilden.)

 
Pannacotta utan gelatin
4 p
 
1/5 dl  gelésocker
4 dl grädde
1 tsk äkta vaniljpulver
 
Koka upp hälften av grädden tillsammans med gelésockret och vaniljpilvret.
Låt koka ca 1 minut.
Ta av från plattan och vispa ner resten av grädden.
Häll upp i 4 portionsformar och låt stelna i kylskåp några timmar innan servering.
 
TIPS!
För att inte få alla vaniljfrön i botten på portionsformen, låt smeten svalna i rumstemp. och bli lite trögflytande innan du häller upp i formarna.
 
________________________________________________________________
 
 
Passionsfruksås
4p
 
4 st passionsfrukter
0.5 dl apelsinjuice
2-4 msk florsocker
 
Dela och skrapa ur passionsfrukterna och blanda tillsammans med apelsinjuicen och florsockret i en kastrull.
Koka upp och kåt sedan kallna.
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar