lördag 21 juli 2012

"Kärlekspaj"

Jag har en fin man.
Han gjorde en paj idag.
Om jag blev förvånad?
Ja, jag tror det är andra gången jag sett honom baka sedan vi träffades för 8 år sedan.
Men jag blev inte så glad över att han tog alla blåbär jag plockade idag.
Han får plocka nya i morgon.

Han gjorde i alla fall en rabarber/blåbärspaj som faktiskt blev god.


 Lyxig pajdeg

Ugnsvärme: 225 grader
 
 
3 1/3 dl vetemjöl
150 g smör
1 msk strösocker
1 krm salt
2 äggulor
2 msk mjölk
1 form, ca 24 cm diameter
Gör så här:
Nyp samman mjöl och smör med händerna.
Tillsätt socker, salt, äggulor och mjölk och arbeta
 snabbt ihop degen.
Tryck ut degen i formens botten och upp mot kanterna.
Nagga bottnen med gaffel och ställ in i kylskåp
ca 30 min.
Lägg i valfri fyllning och grädda i mitten av
ugnen ca 30 minuter.
 
 
Förslag på fyllning:
Äpplen
4-5 skalade äpplen
2 msk strösocker
0.5 msk kanel
rivet skal av 1/2 citron
Skär äpplena i klyftor och lägg över pajskalet.
Strö över blandingen av socker, kanel och citronskal.
Bär
ca 500 g bär
ca 0.5 dl strösocker
1 msk potatismjöl
Blanda bären med med sockret och potatismjölet.
Häll över allt på pajskalet.
Rabarber
 500 g rabarber
ca 1 dl strösocker
1 msk potatismjöl
Skölj, skala och skär rabarbern i ca 1 cm stora bitar.
Lägg dem i en skål och tillsätt socker och potatismjöl. Vänd runt försiktigt.
Häll över pajskalet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar