torsdag 13 november 2014

Bread rolls - frallor

Jag bakar oftast vårt egna bröd. Och lika ofta bakar jag frallor. Jag brukar hålla mig till detta recept, men variera mig med smaker. Man kan slänga i rivna morötter, linfrön, solroskärnor mm.
Just dessa bröd (bilden) innehåller 2 rivna morötter och en släng av linfrön.


Ca 14 st
Ugnstemp: 250 grader

50 g jäst
6 dl ljummet vatten

2 msk olja
1.5 tsk salt
9-12 dl vetemjöl
(ev.smaksättning som morötter, linfrön, nötter, solroskärnor mm)

Lös upp jästen tillsammans med vattnet.
Tillsätt sedan resterande ingredienser och arbeta till en smidig deg.
Jäs i ca 1 h.

Dela och baka ut brödet till runda bröd. Alt. dela bara degen med degskrapa i ca 14 st ungefärligt lika stora bitar. (Så gör jag. Det går fortare:)
Jäs ytterligare 20-30 min.
Grädda i mitten av ugnen ca 10 min.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar